Pressemelding

Postet av Trine Haug den 15. Nov 2020

PRESSEMELDING FRA FORENINGEN STOLPEJAKTEN 

Ny tillit fra Sparebankstiftelsen DNB 

Stolpejakten får ny tillit fra Sparebankstiftelsen DNB i form av støtte på 4,11 millioner. Stolpejakten er et eventyr med plass til enda flere, sier Bernt Bjørnsgaard, styreleder i foreningen Stolpejakten. Etter oppstarten i 2014, med rot i NTNU- og orienteringsmiljøet på Gjøvik, har det i 2020 gått 185 000 nordmenn rundt i 110 kommuner for å samle stolper. Ekstra gledelig er det at 22 % av stolpejegerne er i aldersgruppen 10-20 år, og det betyr at det i dag er 40.700 unge og ivrige stolpejegere.  

Lavterskel 

Vi er verdensmestere i å skape lavterskelaktivitet med minimalt med administrasjon, sier Bjørnsgaard og legger til at stolpejakten er helt avhengige av lokale arrangører. Vanskelighetsgraden er en nøkkel. De grønne stolpene kan du likegodt finne utenfor biblioteket i Groruddalen som utenfor matvarebutikken på Ylvingen, disse kan nås med barnevogn og rullestol. Vanskelighetsgraden følger internasjonale fargekoder der rød og svart er så vanskelige at vi snikinnfører læring om kartforståelse, ler Bjørnsgaard, som selv er verdensmester i orientering. Stolpejakten har, kanskje uten at vi forstod det helt selv, klart å knekke en kode som heter hverdag, nærmiljø og lavterskelaktivitet, uten bruk av kampanjer eller store organisasjonsledd. Alt vi gjør er å legge til rette for å sette opp stolper. 

Nye prosjekter og kvalitet

Nå utvikler vi, takket være støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, Stolpejakten videre. Vi er skalert for 60.000 brukere, mens vi nå er 185.000. Den digitale grunnmuren må forsterkes, og vi gleder oss til å gjennomføre et prosjekt som vi kaller uteskole. Vi ønsker å løfte Stolpejakten mer inn i undervisningen og tar utgangspunkt i læreplanverket (https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/hva-er-tverrfaglige-temaer/) som har tre tverrfaglige temaer som berører sentrale samfunnsutfordringer. Vår app skal understøtte og legge til rette for læring innenfor disse temaene. Vi vil gjøre det enklere å være lokal arrangør av Stolpejakten, app’en vil få et løft og vi må tenke kvalitet i alle ledd, også på hvor stolpene utplasseres, fortsetter Bernt Bjørnsgaard engasjert. 

 

Ta en stolpe nær deg – i dag

Vårt motto er: «slutt å drømme– ta en stolpe nær deg - i dag». Vi ser gjerne at det er stolper i alle farger i alle kommuner. Og vi tror over 185 000 stolpejegere er spente på neste års turmål, avslutter styreleder Bernt Bjørnsgaard. 

Kontaktinformasjon:

  • Bernt Bjørnsgaard, styreleder Stolpejakten, tlf 452 01 513
  • Ine Wigernæs, styremedlem Stolpejakten, tlf 928 50 825
  • Arnfinn Pedersen, administrasjon/prosjektleder, Stolpejakten, tlf 971 28 628
  • Lars Fremstad, administrasjon/prosjektleder Stolpejakten, tlf 917 30 150

			

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.